O impacto do marketing interno na compatibilidade de objetivos interdepartamentais e na satisfação do cliente numa agência de publicidade

Autores

  • Albérico Rosário Ph.D. Marketing and Strategy of the Universities of Aveiro (UA), Minho (UM) and Beira Interior (UBI). With affiliation to the GOVCOPP research center of the University of Aveiro. Master in Marketing and Degree in Marketing, Advertising and Public Relations, degree from ISLA Campus Lisbon - European University | Laureate International Universities. Has the title of Marketing Specialist and teaches with the category Assistant Professor at the School of Management and Technology of Santarém (ESGTS) Polytechnic Institute of Santarém, and Assistant Professor IPAM - School of Marketing. He taught at ISLA - Instituto Superior de Gestão e Administracao de Santarém (ISLA-Santarém), was Director of the Commercial Management Course, Director of the Professional Technical Course (TeSP) of Sales and Commercial Management, Chairman of the Pedagogical Council and Member of the Technical Council. ISLA-Santarém Scientific Researcher. He is also a marketing and strategy consultant for SMEs. Her main research interests are: Competitive Strategy, Competitive Dynamics, Strategic Groups and Marketing
  • Rui Cruz Assistant Professor at Universidade Europeia in Lisbon since 2001 and ISEC Lisbon since 2019. PhD in Management and Marketing from the University of Sevilla, Spain, also has a DEA from the same university and an MBA in Strategic Foresight at IESFF, Lisbon. Integrated researcherof UNIDCOM research center of the IADE-Universidade Europeia with over 20 years teaching experience at the service of several higher education institutions in the public and private sector, actually teaches academic master's and global graduate programs taught in English in the areas of marketing, logistics and supply chain. Also teaches subjects related with marketing and digital marketing in several of the Executive Masters and post-graduation programs. Advisor and Tutor in master´s dissertations in the areas of marketing, digital marketing and entrepreneurship his research interests are in the areas of business strategy, strategic marketing, industrial and services marketing and relationship marketing and has scientific articles published national and internationally and books published in Portugal, Spain, Angola and Brazil. Professionally, he worked in the field of advertising at the service of large international agencies such as Publicis, ITT marketing services and BBDO in Portugal and abroad, throughout the 80´s. Was also marketing director of one of the largest Portuguese banking groups in the 90´s and business consultant in the areas of strategy and innovation in the first decade of the 21st century.
  • Beatriz Elias Master Marketing management, IPAM Lisboa.

DOI:

https://doi.org/10.46691/es.v1i28.86

Palavras-chave:

marketing interno, compatibilidade de objetivos interdepartamentais, satisfação do cliente, setor da publicidade

Resumo

O marketing interno representa um papel fundamental no desenvolvimento de uma empresa centrada no cliente, ao motivar e direcionar os colaboradores com o propósito de atingirem, em conjunto, os objetivos organizacionais. Empresas de prestação de serviços têm vindo a demonstrar uma preocupação na melhoria da comunicação interna, com o objetivo de reduzir o isolamento interdepartamental, incentivando assim a cooperação interpessoal e atingir uma maior satisfação do cliente. O presente estudo tem como principal objetivo analisar a relação entre práticas de marketing interno, a compatibilidade de objetivos e o grau de perceção dos colaboradores relativamente à satisfação do cliente no setor da publicidade em Portugal. Através de duas amostras – colaboradores do departamento de contacto e colaboradores do departamento criativo - foi possível uma análise comparativa mais direcionada, possibilitando a demonstração das diferenças existentes nos dois departamentos, com o intuito de perceber quais as dimensões que devem ser mantidas, melhoradas ou, por fim, abandonadas. Os resultados obtidos demonstram que o marketing interno apresenta impacto positivo na compatibilidade de objetivos, assim como na satisfação do cliente, sendo também que compatibilidade de objetivos tem impacto positivo na satisfação do cliente. Já a nível do departamento criativo verificam-se algumas diferenças, pois a relação entre o marketing interno e a satisfação do cliente foi suportada.

Palavras Chave: marketing interno, compatibilidade de objetivos interdepartamentais, satisfação do cliente, setor da publicidade.

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Publicado

2023-07-11

Como Citar

Rosário, A., Cruz, R., & Elias, B. (2023). O impacto do marketing interno na compatibilidade de objetivos interdepartamentais e na satisfação do cliente numa agência de publicidade. Egitania Sciencia, 1(28), 51–75. https://doi.org/10.46691/es.v1i28.86

Edição

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Artigos